Az olvasottság nem publikus.

Pár perc az egészségért

  • Rólam
  • Wellness / Szálloda
  • Szépség
  • Teszt
  • Partnereink
  • Médiaajánlat
  • Kapcsolat
6 káros hatás, ha nem alszunk eleget

6 káros hatás, ha nem alszunk eleget

az-egeszseges-alvas-titkai-09141030.jpgAz alvás az emberi szervezet alapvető igénye, mely nélkül nem tud megfelelően működni. Átlagos felnőtt ember alvásigénye egy éjszaka 7 - 9 óra között mozog, legtöbbünk azonban a legritkább esetben tud ennyi időt alvásra szánni. Természetesen egy egyéjszakás kialvatlanság még nem fog komoly egészségkárosodást okozni, de a rendszeres alváshiány igen!

1. Túlsúly kockázata

Ha napi hat óránál kevesebbet alszunk, megnő az éhségérzet hormon  - ghrelin-  szintje. Ezért ha azt érezzük, hogy szinte egész nap éhesek vagyunk, valószínűleg a kialvatlanság az oka. A megugró éhséghormon több nassoláshoz is vezet, leginkább olyan ételeket kívánunk meg, melyek tele vannak szénhidráttal, kalóriával. Azok, akik napi hat óránál kevesebbet alszanak, 30 százalékkal gyakrabban híznak el, ráadásul az alváshiány felborítja a szervezet anyagcseréjét, így nagyobb eséllyel alakul ki a kettes típusú cukorbetegség.

2. Teljesítménycsökkenés

A tartós alváshiányban szenvedőknek drasztikusan romlik a teljesítménye. Aki nem piheni ki magát, az kevésbé tud figyelni arra, ami körülötte történik, csökken a koncentrációs képessége és a problémamegoldásért felelős agyi központok se működnek tökéletesen. Nemcsak a munkavégzésünkre hat negatívan, hanem akár a közúti forgalomban is veszélyes, a reakcióidőt súlyosan akadályozza. Az ítélőképességünk romlik, és egy-egy álmatlan éjszaka után is nagyobb eséllyel hozhatunk olyan döntést, amit később megbánunk.

3. Magas vérnyomás, szívbetegség

Minél kevesebbet alszik valaki, annál magasabb lehet a vérnyomása. Az alvás a szívünknek is fontos, ilyenkor lelassul, megpihen. A szakember magyarázata szerint az alváshiány a szervezetben káros válaszokat vált ki, a szervezet stressz hormonokat bocsát ki, amelyek negatív hatással vannak a szívünkre is.

4.Fogékonyabb a betegségekre

A kevés alvás az alacsonyabb immunműködéssel kapcsolható össze, jelentősen csökkentheti a betegségekkel szembeni ellenállást. Aki éjszakánként kevesebb, mint hat órát alszik, annak akár négyszer nagyobb az esélye  a megfázásra, mint annak, aki legalább 7-8 órát alszik.  Hosszantartó alvásmegvonás gátolhatja a szervezet természetes védekező mechanizmusát a mikroorganizmusokkal szemben: például egy seb sokkal lassabban gyógyul, de még a pattanások is könnyebben elszaporodnak!

5.Hangulatingadozás, érzelmi labilitás

Az alváshiány egyre inkább növeli a rossz kedvet, akár a legapróbb dolgok is kihozhatnak a sodrunkból.  A folyamatos fáradtság, enerváltság pedig lassan - lassan depresszióhoz vezethet, és megkezdődik az ördögi kőr.

Ha sok negatív inger, érzelmi krízis ér minket, akkor nehezebben alszunk el. Folyton a megoldáson rágódunk, rémálmaink lesznek, és ezt a negativitást magunkkal cipeljük nappal is. Azonban ha megfelelő időt fordítunk az alvásra, tiszta fejjel, pihent tudattal átlátjuk a problémákat és könnyebb a megoldásokban gondolkoznunk.  

6. Frigiditást okoz

Aki egész nap álmos, annak az ágyba bújva az utolsó gondolata a szex. Az energiahiány, a feszültség, a hangulatváltozások csökkentik a libidót. 

Fontos!  Próbáljunk meg legalább 7-8 órát aludni, és lehetőleg este tíz körül feküdjünk is le, hiszen éjfél előtt sokkal hatékonyabb a pihenés.

MSylwia

36 komment Tovább
6 káros hatás, ha nem alszunk eleget Tovább
Facebook Tetszik
0
36 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Kalóriacsapdák a mindennapokban Kalóriacsapdák a mindennapokban
  • Repülj okosan, nyaralj simán Repülj okosan, nyaralj simán
  • Nőgyógyászati tünetek, amelyek bajt jelenthetnek Nőgyógyászati tünetek, amelyek bajt jelenthetnek
  • Női vitalitás: a titok nyitja Női vitalitás: a titok nyitja
  • 5 alvásgyilkos szokás! Felejtsd el! 5 alvásgyilkos szokás! Felejtsd el!

A bejegyzés trackback címe:

https://parpercegeszseg.blog.hu/api/trackback/id/tr758439502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kulalak 2016.03.02. 23:55:15

ghrelin (nem gherlin) valszeg elírtad.
en.wikipedia.org/wiki/Ghrelin
Válasz erre 

2016.03.03. 02:15:06

Éjfél előtt sokkal hatékonyabb a pihenés... Ez egy marhaság, de népszerű tévhit.
Válasz erre 

ebella 2016.03.03. 05:03:58

@karandash: Annyira népszerű, hogy még alvászavar specialista orvosok is állítják. :)))
Válasz erre 

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.03. 05:47:09

@karandash:

A leghatékonyabb a pihenés napkelte előtt.
Válasz erre 

egysmás 2016.03.03. 05:49:08

@ebella: civilizált ember nem fekszik le azon napon, amelyiken felkelt.
Amúgy tényleg nincs rá semmilyen bizonyíték.
Válasz erre 

victor vacendak 2016.03.03. 06:08:04

Aki szerint tök mindegy, hogy éjfél előtt vagy után alszunk, az nézzen utána a REM ciklusoknak, illetve a non-REM fontosságának.
Válasz erre 

vashuszár 2016.03.03. 06:14:52

Sajnos van rá bizonyíték, hogy ez az egész így van, így igaz. Példa a korán kelő buszosok esete, vagyis én. Ha kettőkor(!) kelek, akkor mikor kellene lefeküdnöm? Szinte az összes buszos szenved ezektől a tünetektől. Elhízás, magas vérnyomás, enerváltság. Ha az első busz 4,10-kor a megállóban van, ahhoz két órával előbb kell kelni. Ez egy igen-igen kemény világ.
Válasz erre 

egysmás 2016.03.03. 07:28:13

@victor vacendak: Aki szerint az időnek van köze az alváshoz, az nézzen rá a térképre!
Mi az időzóna keleti szélén lakunk, nekünk a Nap előbb kel, mint a franciáknak, spanyoloknak, oszt mégis ugyanannyi idő van.
Sőt, mondok jobbat!
A románoknál egyel többet mutat az óra, mint itt.
Akkor a magyarok éjfél előtti alvása és a románok éjfél előtti alvása között van egy óra, magyarul, a magyar tud éjfél előtt aludni akkor, amikor a románnál már fél egy van.

Ez az egész legenda onnan jön, hogy az emberek kb ugyanakkor kelnek, így megfigyelhető, hogy a kipihentek általában az éjfél előtt mentek el adni.
Válasz erre 

kun andras 2016.03.03. 08:34:16

Nem derült ki, milyen egészségügyi problémád lesz ha nem alszol. Bezárnak egy kórházat, vagy sztrájkolni fognak az orvosok?
Válasz erre 

2016.03.03. 08:52:42

Az egszséges ember alvásigénye: Csak még öt perc! Lécci!
Válasz erre 

victor vacendak 2016.03.03. 09:02:51

@egysmás: ezek szerint nem olvastál után a non-REM fázisnak, ugye?
Válasz erre 

Macropus Rufus 2016.03.03. 09:19:51

és melyik éjfél előtti alvás a jó? Ui. ha hajnal 2kor fekszik le az illető az is éjfél előtt van.
Véleményem szerint a normál az lenne, ha az ember a saját bioritmusa szerint tudna élni. Ez a 8-ra megyek dolgozni és 5-ig vagyok, este 10-kor feküdjek le stb... ez mind-mind az ember által kreált bioritmus része. Semmi köze ahhoz, hogy mi a jó a szervezetnek.
Amint nem köt minket ez a mesterséges időbeosztás, megváltozik az alvás ébrenlét ciklusa. Ezzel együtt az is, hogy ki mikor eszik.
Válasz erre 

teotwawki 2016.03.03. 09:31:12

napi 4-5 óra alvással hatból nulla
Válasz erre 

Macropus Rufus 2016.03.03. 09:33:49

@victor vacendak: akkor elárulok valamit, a REM/NREM fázis nem függ attól, hogy időben mikor fexel le. Ui. amint sötét van az agy egy kezd termelni egy hormont ami alvásra fogja őt ösztönözni. (ezt kb. úgy is elő lehet idézni, hogy egy sötét szobában vagy akkor mikor kint 1000L süt a nap, hamarosan el kezdesz álmosodni) A ébredés meg megint csak nem időfüggvénye. Hanem fény függvénye. Amikor a fény eléri a szemet, pontosabban a csukott szemet, akkor az továbbítja az infót az agynak (mert bármennyire is hihetetlen a csukott szem nem vak.) Az agyban ennek hatására a tobozmirigy csökkenteni kezdi a melatonintermelését és ez gy.k. ébredéshez vezet.
Ennek a folyamatnak semmi köze nincs az időhöz. Sokkal inkább a világossághoz és a sötétséghez. És mivel ugye ezek megint csak váltakoznak ezért felesleges egy egységes időről beszélni. Nyáron hamarabb van világos és tovább is tart. Télen meg nem. Többek közt ez szabályozza az ember természetes alvásciklusait.
Válasz erre 

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2016.03.03. 09:44:36

Álmos vagyok…

Álmos vagyok, kávé kéne,
Vagy egy nagyon hangos éne-
-kóra, hol a harsány zajtó’
Két szemhéjam, mint az ajtó
Felcsapódik, s reng az agy is,
S eladdigi öreg nagyis
Csoszogásom brékre fordul,
S viking dalt üvöltök fjordul,
S szolmizálok kortárs Bartók
Stílusban s a kottatartók
Eldőlnek, mint hód rágta fa,
Ez a fíling hű de kafa!
Pörög a hód, hat a hód-szer,
Király ez a Kodály módszer!

„Hej, költő úr, nagyon elkapta a fonalat! Életem mélypontján én is a népzenéhez meg a néptánchoz menekültem és rögvest minden megváltozott! Vettem egy sarkantyús csizmát meg egy kócsagtollas főt, pödrött bajszot növesztettem és feleségül vettem egy nótafát. No, azóta már nem depresszióval kezelnek, hanem csipőficammal, térdkalácshüttyögéssel, gerincpöndörülettel, dobhártyaszakadással és hangszálcsomóval! Sej de rütyütyü!” /Igric Imre, csizmarámázó és betanított népi figura/

„Na, hát ezért kell bevezetni az iskolákban a kozmopolita liberális természettudományi tárgyak helyett a mindennapos énekórát! Előbbiek csak mételyező ajzószereket tudnak adni a világnak, míg az utóbbi magát a népi szépet. A mindennapi testnevelés és ének hatására nem lesz még egy ország a világon, ahol a dolgozó nép ennyire gyönyörű menetdalolással fog tudni zárt alakzatban elvonulni nemzeti ünnepen a dísztribün előtt. Előre!” /Csasztuska Csaba, a Néplélektani és Futballügyi Minisztérium helyettes szakállamtitkára/

„A történelemkutatás egyértelműen kimutatta, hogy a vádlói előtt Péterre visszanéző Jézus, a fjordok mentén cselből menekülő hajókból visszafelé átkot szóró vikingek, az árvalányhajas múltat visszasíró nemzettestvéreink, Attila a hun visszafelé nyilazó harcosai és a Vissza a jövőbe című film teljes stábja mind-mind igazi ősmagyar. Bartókot és Kodályt még vizsgáljuk.” /vitéz Turulvári Szittya Tódor, amatőr történész és népligeti csősz/

„Mi kérünk elnézést, ha túl zajosan forgunk a sírunkban!” /Bartók Béla és Kodály Zoltán/

„Költő úr, szerintem mind jobban jártunk volna, ha ehelyett a sok zagyvaság helyett mégis inkább a kávét választja! Vagy egyszerűen csak fekszik aludni!” /Instant Igor, az Eurovíziós Dalfesztiválon a Brazil Babkávé díjjal kitüntetett Feketén árult fekete c. világsláger ünnepelt szerzője/

„Én is hozzászólnék, de épp eszek és tele van a pofám kéreggel. Nehéz így megszólalni, mert ez a kaja fás!” /Hubert, a bepörgött hód/

„Ki szólított? Jézusom, egy beszélő hód! Tisztátalan! Azonnal megkövezni!” /Kajafás, jeruzsálemi főpap/

„Kétségtelen, hogy órán néha kicsinyég túl hangosan és túl hamisan éneklünk, de egyik fő feladatunknak tekintjük, hogy itt képezzük ki a jövő szurkolótáborát. Egy futballstadionba mégsem lehet beterelni egy templomi kórust, hogy ott zöld sasokról énekeljen!” /Franstadt Friedrichné Groupama Gazella, a ferencvárosi Frady Endre Versipari Szakközépiskola énektanára és vénaszkenneletlen futballhuligán/

„Álmos vagyok én is, de inkább megvakíttatnám magam, minthogy ilyen óborzalmakat írkáljak! Különben is a bátyám az írástudó könyvmoly, nem én!” /Árpádházi Álmos herceg, Könyves Kálmán megvakíttatott öccse/

„Mázlista vagy vakegér! Bár nekem lenne egy bátyám, aki még időben elvéteti a szemem világát, hogy ne kelljen szembesülnöm ezzel a kanálisból visszatüremkedő kloáka végtermékkel! Anyám szerint azért vagyok egyke, mert egyrészt utólag báty helyett legfeljebb egy öcsöt tudott volna nekem szülni, másrészt viszont engem látva ettől is elment a kedve. Na, azt hiszem, itt az ideje, hogy eltiltsam a szókimondástól!” /Puzsér Róbert, kritikus/

„Gyerekkoromban én is jártam szolfézsra, de amikor a ’Csendes éj’ éneklése közben a leghátsó sorból leordítottam a karvezető haját, megkérte, hogy ne jöjjek többet. Miután megfojtottam az orrszőrömmel, feloszlott a kórus.” /Chuck Norris/

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2015/09/almos-vagyok.html
Válasz erre 

pengusz 2016.03.03. 09:44:49

Én 4-kor kelek, esélytelen éjfél után lefeküdni :)
Válasz erre 

Izo 2016.03.03. 09:52:36

"éjfél előtt sokkal hatékonyabb a pihenés"
Ez erősen személyfüggő. Én úgy érzem, hogy reggel 7-8 körül is nagyon hatékony.
Válasz erre 

nitro1 2016.03.03. 09:56:18

@Macropus Rufus: Te ezzel azt akarod mondani, hogy télen többet alszol, mint nyáron, mert kevesebbet van világos? Ne haragudj, de ezt nehezen tudom elhinni. :-) Egyébként meg ha besötétedik, felkapcsoljuk a lámpát, és voilá, máris újra világos van! Tehát ekkor az agyunk mégse kezdi el termelni az álomhormont? :-)
Én meg valószínű, hogy kivételes eset vagyok, mert hétvégén és szabadnapokon is ébresztésre kelek, mert egyszer kipróbáltam, hogy milyen lenne, ha addig aludnék, amíg fel nem ébredek, és egy este 11, éjfél körüli lefekvéssel délután egyig aludtam magamtól. Na ezt nem igazán engedhetem meg magamnak, mert akkor a nap fele elmegy az alvással...
Válasz erre 

Macropus Rufus 2016.03.03. 10:16:00

@nitro1: olvass utána az alvás folyamatának. Nem alszok télen többet mert mint írtam, az életünk egy mesterségesen generált bioritmus szerint zajlik. De egyébként ha ez nem lenne akkor igen, télen többet aludnának az emberek.

"Egyébként meg ha besötétedik, felkapcsoljuk a lámpát, és voilá, máris újra világos van! "
igen. Világos van. És? Én az alvás folyamatáról beszéltem. Mi váltja ki és mi szünteti meg. Ez a sötét ill. a világos. Ha szépen szunyókálsz és valaki felkapcsolja a lámpát elég hamar fel fogsz ébredni.

"Na ezt nem igazán engedhetem meg magamnak, mert akkor a nap fele elmegy az alvással..."
gondolom kissé fáradt vagy, ha ennyit bírtál aludni. Amúgy az hozzáértők szerint, a 8-9 óránál több alvás sem jó. De ugye nálad is működik a mesterségesen generált dolog: a napod fele elmegy alvással. De ha 1x ennyi kellett a szervezetednek? Az nem érdekli az embert, mert az nem járja, hogy a fél napját végi piheni. ;)
Válasz erre 

s 2016.03.03. 10:41:56

@egysmás: De legalább felkel azon a napon, amelyiken lefeküdt?
Válasz erre 

s 2016.03.03. 10:43:07

@kun andras: Ha nem alszol eleget, akkor elhülyülsz. Nem fogod észrevenni, de mások igen.
Válasz erre 

s 2016.03.03. 10:46:03

@Macropus Rufus: Ha nem a börtönben vagy sötétzárkában, akkor nem igazán változik ez a ciklus. A napfény, ami szemen keresztül bejut az agyba és az idegrendszer együttesen vezérlik ezt a folyamatot. A mesterséges világítás módosítja ezeket a határokat, de felülírni nem fogja.
Válasz erre 

s 2016.03.03. 11:00:05

"megkezdődik az ördögi kőr"
Na igen. Mi lenne velünk, ha az ördögi treff, az ördögi káró, esetleg az ördögi pikk kezdődne meg.
:-)
Válasz erre 

victor vacendak 2016.03.03. 11:37:40

@Macropus Rufus: ha hajnalban fekszel, akkor a REM vs non-REM aránya eltolódik a REM irányába, ami nem jó, mert az agynak aktivitás mentes alvásra van szüksége. ha nappal (vagy hajnalban lefeküdve) alszol 8 órát, az nagyon különbözik az éjjeli 8 órás alvástól (pl. 20-6-ig).
Válasz erre 

erol 2016.03.03. 13:33:11

@victor vacendak: "(pl. 20-6-ig)" az 10 óra, nem 8.
Válasz erre 

A megvalósult amerikai ólom.. 2016.03.03. 15:04:55

Árulja már el valaki, hogy ennek az éjfél előtti alvás mániának mi az alapja?
Ha valaki 1-kor alszik el, és nyolckor kel, akkor miért ne tudná kialudni magát?
Válasz erre 

Medgar 2016.03.03. 15:33:13

@karandash: mindig éjfél előtt alszom ;-)
Válasz erre 

efi 2016.03.03. 17:22:18

Az az elegendő alvás, akkor kelhetünk, amikor akarunk. Tök mindegy mikor fekszünk le.
A forradalom elsőként fogja falhoz állítani azokat a pacsirta típusú embereket, akik kitalálták a 9 óra előtti munkakezdést (pl 6 óra, júzusszűzmária!), meg iskolakezdést.
Válasz erre 

egysmás 2016.03.03. 18:39:07

@victor vacendak: Azt állítod, hogy a románoknak, ha otthon vannak, egy órával előbb kezdődik az alvásciklusa, mint a magyaroknak, mert a románoknál egy órával többet mutat az óra, de ha átjönnek Magyarországra, ugrik egyet, és voáláá, az itteni éjfél lesz a döntő, nem az amit otthon megszoktak.

Tutira így van.
Válasz erre 

egysmás 2016.03.03. 18:40:09

@s: ha szerencséje van.
Válasz erre 

A megvalósult amerikai ólom.. 2016.03.03. 22:18:31

@efi: Igen, a csörgőórák diktatúrájában élünk..
Válasz erre 

2016.03.04. 02:33:00

@BircaHang Média: na de éjfél előtt? Persze éjfél is napkelte előtt van. Kb 5-6 órával.
Válasz erre 

2016.03.04. 02:56:10

@efi: igen, civilizált helyen nincs munka 9 előtt, de egyetemi előadás se

@egysmás: hektes a levezetés egy román határ mellett lakó magyarországi faluban 1 órával eltér az idő a szomszédos romániai faluhoz képest, korábban van 1 órával magyar oldalon

Ehhez képest a Nap járása, kb. fényviszonyok azonosak.

Viszont egy Bordeaux-ban vagy Spanyolország nyugati felén pont annyi az idő, mint a velük azonos időzónában lévő Fehérgyarmaton vagy Battonyán. A Nap járása meg a sötétség meg tök más. A közép-európai időzóna hatalmas kiterjedésű.

@vashuszár: a buszosok elhízása, enerváltsága amiatt van, hogy ünek, gerincük nem egészséges, nem mozognak, idegek nyomódnak, vibráció és infrahangok hatnak rájuk, valamint monoton a munka, néha váratlan stresszel. Ugyanez a tünetegyüttes akkor is megjelenik, ha nem hajnalban kezd a buszos.

@Macropus Rufus: +1

@nitro1: az ember, ha nem lenne mesterséges világítás, akkor rohadt sokat aludna télen (északi féltekén)

Az ember alapvetően napi két alvási ciklusra van programozva. Egy éjjeli és egy délutáni alvás nagyon jól lefedi ezt.
Válasz erre 

2016.03.04. 03:12:35

@egysmás: +1

Igen, ha mindenki kb 6-7 körül kel, akkor nyilván aki éjfél előtt aludt el, az kipihentebb lesz.

Az időzónás levezetés helyes, a közép-európai időzóna hatalmas kiterjedésű, valaki mondjuk Battonyán fekszik le este 10-kor, meg Baszkföldön, az mindkettő egy időzónában van, egyszerre alszanak el, de egy nagyváradi vagy aradi ember órája már akkor 11-et mutat, pedig közel van a battonyaihoz.

@ebella: a homeopátiát is (homeopata) orvosok ajánlják, tuti jó, hisz orvos mondja, hogy használ, meg patikában lehet kapni a szert... Sőt aloe verás sebkenőcsöt is ajánlott valakinek a sebészorvosa műtét után, pedig ugye műtéti sebre, varratra nem szabad ilyesmit tenni. De a doki benne volt valami MLM-ben és ezeket a szarokat forgalmazta. Orvosok, gyógytornászok ajánlják a Bioptron lámpát is, mert nekik a forgalmazásból hasznuk van. Gyógytornász ismerősöm árult MBT cipőt is, nyomta mellé a kamu dumát, hogy miért fasza, nyilván mert pénzt akart keresni. Láss túl a fehér köpenyen, csak mert orvos mondja még lehet baromság.
Válasz erre 

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.04. 06:00:44

@karandash:

Igen, pontatlan voltam. A napkelte előtti közvetlen időszakra gondoltam.
Válasz erre 

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.04. 06:01:37

@karandash:

Az időzóna támadás az emberiség ellen.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook Twitter Instagram

Hirdetés

Pár perc az egészségért

Fontos, hogy mindegyikünknek legyen pár perce Önmagára! Kérlek tarts velem, hogy hétről-hétre hasznos információval legyél gazdagabb! Praktikus tanácsok a mindennapokra egészség, szépség, wellness, párkapcsolat témakörben!

 oldal.jpg

Facebook oldaldoboz

Tovább a Facebook-ra

Keresés

A Pár perc egészség blogon megjelenő írások, cikkek a szerző tulajdonát képezik.

  • Msylwia (profil)
Health & Wellness & Beauty
süti beállítások módosítása
Dashboard