Minden munka stresszel jár, de van pár olyan hivatás ahol ez fokozottabban igaz. Melyek azok a foglalkozások, amelyek a legtöbb stresszel járnak?
- Mentő, tűzoltó, rendőr
Ezek a segítő munkák óriási stresszel járnak, hiszen egyetlen kis hiba is életekbe kerülhet, óriási rajtuk a nyomás és a felelősség. Az egyik legstresszesebb munkát azok az emberek végzik el, akik megpróbálják felvenni a harcot az idővel, és minél előbb odaérni, ahol szükség van rájuk. Nap mint nap szembe kell nézniük a legdurvább, sok esetben sokkoló esetekkel, rengeteg komoly döntést kell meghozniuk.
- Utasszállító pilóták
A pilóták lélekjelenlétén és reakciókészségén sok múlik, emberek százainak élete függ egyetlen rossz döntésen. Balesetek szerencsére ritkán fordulnak elő, de váratlan helyzetekkel, kedvezőtlen időjárási körülményekkel, rendbontó utasokkal, akár terrorveszéllyel, sőt technikai meghibásodásokkal rendszerint szembe kell nézniük. A pilóták speciális, extrém környezeti és élettani terheléssel járó nyomás alatt végzik a munkájukat.
- Szóvivők
Egyetlen félresiklott mondat is elegendő lehet ahhoz, hogy romba döntse egy vállalat hírnevét. Amennyiben az első reakció, főleg egy válsághelyzetben a cég részéről félrecsúszik, akkor könnyen lehet, hogy az a cég örökre lehúzhatja a rolót. A cég további sorsa múlik azon, hogy a szóvivő hogyan kezeli az adott szituációt. A cég megítélése, jóhíre múlik a szóvivő nyilatkozatán.
- Taxisofőr
Sajnos mára már az egyik legveszélyesebb foglalkozássá vált, főleg a fővárosi éjszakában. A sofőrök idejük nagy részét a forgalomban ülve, vezetéssel töltik, valljuk be, aki minden nap a dugóban utazik könnyen együtt érez velük. Mindamellett, gyakran ki vannak téve atrocitásoknak, még amiatt is aggódhatnak, hogy kirabolják őket, vagy az utas fizetés nélkül távozik.
- Vendéglátóiparban dolgozók
Szinte minden második étterem, büfé, vidéki szálloda ajtaján látni a kifüggesztett munkatársat keresünk táblát. Gyakran hajnalig talpon kell lenniük, egy sima hétköznap is 10-14 órát egybe le kell dolgozniuk, ami meglehetősen kimerítő. Emellett számolniuk kell a nem megfelelő munkakörülményekkel, a kevés pihenőidővel, nyers és kötözködő vendégekkel, a teljesíthetetlenül sok munkával, és ennek fejében még gyakran alulfizetettek is.
- Ügyfélszolgálatosok
Lássuk be a legtöbb esetben akkor megyünk vagy telefonálunk be az ügyfélszolgálatra, ha valami problémánk van. Naponta több ezer érdeklődő, olykor dühös ember keresi fel személyesen vagy telefonon őket. Az ügyfélszolgálaton dolgozókat komoly megpróbáltatás elé állítják az ügyfelek, pont ezért a stresszhatás itt jóval fokozottabban jelentkezik, mint általában másutt, terhelésük jelentősebb egy átlagos munkavállalóhoz képest. Nem véletlen, hogy az ágazatban nagy a fluktuáció, egy-egy munkavállaló átlag három évet ölt el ebben a munkakörben, tevékenységük gyakran kiégéssel végződik.
- Jutalékos rendszerben dolgozók
Az értékesítők, biztosítással foglalkozók gyakran jutalékos rendszerben dolgoznak, ami azt jelenti, sosem tudják biztosan, mennyi lesz a következő hónapban a fizetésük, nincsen fix bevételük. Emellett rengeteget dolgoznak annak érdekében, hogy egy-egy üzlet összejöjjön. A bevétel bizonytalansága miatt a stressz jelentős, teljesítménykényszert eredményez.
Ami csak a filmekben létezik egy munkahelyen
- Ha a munkavállalót elbocsátják, azonnal kéznél van egy doboz, amibe bepakolhat és a felmondási időt soha nem kell letölteni
- A munkahelyi flörtök a fénymásoló teremben zajlanak
- A főnök irodájából mindig pazar kilátás nyílik a városra, és általában az asztalra feltett lábakkal fogad
- Az ebédlőben soha nem eszik meg az ebédet, mert csak beszélgetnek a tányér felett