A boltok nem csupán akcióikkal ösztönöznek minket vásárlásra, de egy sor egyéb trükköt is bevetnek az illatmarketingtől a megvilágításon át az árazásig. Nem csoda, hogy minden eszközt be kell vetniük, hiszen olyan sok reklám, információ ér minket nap mint nap, hogy a hagyományos eszközök már nem hozzák meg a kívánt eredményt. Hogyan van ez a ruha üzletekben?
- Új fogalom: illatmarketing, avagy hogyan hatnak az érzékszerveinkre?
A boltok maximalizálni szeretnék azt az időt, amit az üzletben eltöltünk ezért jól bevált eszközökkel még élvezetesebbé teszik a vásárlási élményt. Már régen rájöttek arra, hogy nem a látvány az egyetlen dolog, ami számít a vásárlásnál. Egyre több helyen vetik be az "illatmarketinget”, hiszen számos kutatás bizonyítja, hogy többet vásárolunk, olyan üzletben ahol a kellemes illat asszociációkat ébreszt bennük. Sőt, bizonyos illatokkal le is tudnak minket lassítani, és könnyebben ösztönöznek bennünket nézelődésre. Nyilvánvalóan egy kórházszagú helységben nem sokáig válogatnánk még az elegáns ruhák között sem, de egy olyan helyen, ahol az illat például a nyaralásunkat idézi fel, biztosan több időt töltünk. Az illaton kívül kellemes zenével, élénk színekkel boldogsághormont zúdítsanak ránk. Ha az ingatlanunkat el szeretnénk adni, vessük be mi is az illat befolyásoló erejét, 50%-kal nagyobb esélyt adunk így, hogy az érdeklődő beleszeret az ingatlanba. A sült pite illata, a friss gyümölcsös vagy exkluzív illatok megnövelik az eladás esélyét.
- Az a ruha tetszik, amit az eladó visel, és milyen érdekes pont van a boltban
Az üzletbe belépve az eladókon nem véletlenül látható a kínálatból a legújabb kollekció. Így megakad a szemünk az egyes darabokon, el tudjuk képzelni felvéve, így sokkal jobban vágyunk rá, mintha egy fogason lógna. Ez egy újabb kis manipulációs trükk.
- Miért van az, hogy a próbafülkében jobban nézünk ki és a ruha is jobban áll rajtunk, mint otthon?
Olyan módszereket is bevetnek, melyekről nem is gondolnád, hogy befolyásolásra tervezték őket. Hányszor előfordul, hogy a próbafülkében tökéletesen áll rajtunk a ruha, otthon pedig a tükör előtt állva szinte el sem hisszük, hogy ez tényleg tetszett. Nem az otthoni tükörrel van a gond, és sajnos a valóság a mi tükör képünkhöz hasonlít a legjobban. A próbafülke az a hely, ahol a meghozzuk a végső döntést, itt szintén minden olyan eszközt bevetnek az üzletek, amivel hozzásegítenek, hogy a kiszemelt ruhával a pénztárhoz rohanjunk. Remekül lehet a döntésünket befolyásolni egy jó megvilágítással, éppen ezért a legtöbb próbafülkében felülről világítanak meg bennünket, de van olyan hely, ahol egy kicsit be is döntik a tükröt, ezzel egy kis optikai csalást lehet elérni, karcsúbbnak tűnünk. Ezeknek köszönhetően a próbafülkékben sokkal előnyösebben áll rajtunk a ruha, és a bőrünk is sokkal szebb színű.
- Akciók becsábítanak a boltba!
Legősibb trükk! A kirakatokban hatalmas piros feliratok tudatják velünk, hogy ezt a lehetőséget most nem hagyhatjuk ki. Sale, leárazás, 60 százalékos kedvezmény, utolsó darabok! Mi pedig be is megyünk, pedig nincs is rá szükségünk, megvesszük télen a nyári darabokat és fordítva, mert elvarázsol a „milyen jó vételt csinálunk” gondolata. Minden nőt mágikusan vonz az akció szó. A kedvezmények kilátásba helyezése pozitív képzettársításokat keltenek bennünk, könnyebben megnyílik a pénztárcánk olyan termékek esetén is, amik nem is akciósak. Mindenki által ismert trükk az árak nem kerek számként való meghatározása. Ez semmi más, mint egy kis pszichológiai trükk. Egy 9990 forintba kerülő ruhát szívesebben megveszünk egy 10000 forintba kerülő konkurensénél.