A Michelin csillagokat hogyan ítélik oda az éttermeknek? A dekoráció és a szolgáltatás szerepet játszik-e? Lessünk be a színfalak mögé.
Mi köze van az abroncsgyártó céghez?
A Michelin Csillagot ugyanaz a cég ítéli oda, amely a gumiabroncsokat gyártja. Ándre és Édouard Michelin alapították meg 1889-ben a gumiabroncs gyártó társaságot, majd a francia vállalkozók tizenegy évvel később rájöttek, hogy a szállodák és éttermek minősítési útmutatója nagyszerű lehetőség lenne az abroncsok eladásának ösztönzésére. Hiszen, ha az emberek nagy távolságokat tesznek meg egy-egy jó hírű étterem miatt, jobban kopik az autójukon az abroncs, előbb kezdik el lecserélni. A vállalkozók mindenre gondoltak, az eredeti útmutató felsorolta a benzinkutak, a szerelők, a szállodák és az éttermek nevét és helyét.
Miért nem ingyenes a kiadvány?
A Michelin útmutató 1922-ig ingyenes volt. Végül miért árulják pénzért? A történet szerint Andre Michelin meglátta, hogy egy garázsban a kiadványait arra használják, hogy a billegő munkapadot kitámasszák, ekkor határozta el: “Az ember csak azt tartja igazán tiszteletben amiért fizetni kell.”
A misztikus 3 csillagos rendszer
A háromcsillagos rendszert 1931-ben vezették be, de a csillagozott rangsorolás kritériumait csak 1936-ban tették közzé, miszerint:
- Egy csillag = A kategóriájában egy nagyon jó étterem
- Két csillag = Kiváló konyha, érdemes felkeresni
- Három csillag = Kivételes konyha; méltó akár egy hosszabb utazásra is
A „Bib Gourmand” díj
A „Bib Gourmand” díjat 1955-ben hozták létre, bár 1997-ig nem kapták meg ezt a hivatalos nevet. Azoknak az éttermeknek ítélik oda, melyek „mérsékelt áron kínálnak jó ételeket”.
Kik valójában az ellenőrök?
A Michelin-értékelők teljes inkognitóban tevékenykednek. Még az álláshirdetésből sem derül ki, hogy valójában erre a posztra keresnek embert, sőt a családjuknak sem mindig fedik fel valódi munkakörüket. Bloggereket, újságírókat egyáltalán nem alkalmaznak. Hat hónapos képzésben kell részesülniük, és együtt kell működniük egy tapasztalt ellenőrrel, mielőtt rájuk bíznák az éttermek önálló látogatását és a jelentések megírását.
Hogyan is zajlik?
Az ellenőrök „vendégként”, névtelenül látogatják meg az éttermeket, és általában egyedül érkeznek. Ennek oka az, hogy nem kapnak ingyenes étkezést, maguknak kell állniuk a számlát. Az a hír járja, hogy egy átlagos ellenőr évente 250 éttermet értékel. Nem vehetnek elő jegyzeteket az asztalnál, hogy még véletlenül se keltsenek feltűnést, ami azt jelenti, hogy kiváló memóriával kell rendelkezniük. Amit alaposan szemügyre vesznek a csillagok megszerzése érdekében: az összetevők minőségét, az elkészítés technikáját, az ízek kombinációját, a kreativitást. A dekorációt, a hangulatot és a kiszolgálást nem veszik figyelembe.
Baklövés
2017-ben a Bourges-i Bouche à Oreille kávézó véletlenül kapott egy csillagot, amikor is összetévesztették az azonos nevű étteremmel, mely Párizs közelében található.