Ma már a repülés általános dologgá vált, a világ egyik tájáról a másikra utazhatunk néhány óra leforgása alatt. Van aki imádja, van aki már a gondolatától is retteg! Nékány érdekes tény a repüléssel kapcsolatban, amire nem is gondoltál volna:
Miért ne aludjunk el úgy, hogy nem vagyunk becsatolva? - A légiutaskísérők azt tanácsolják, ne aludjunk el kikapcsolt biztonsági övvel. Miért? Mert soha nem tudhatjuk, mikor kerül a gép turbulenciába, vagy mikor tapasztalunk váratlan vészhelyzetet. A legjobb ha felszállás után is becsatolva maradunk, hogy a lehető legnagyobb biztonságban tudjunk maradni a levegőben. Eszünkbe sem jut 130 km/órával száguldozni az autópályán úgy, hogy nem vagyunk bekötve. A repülő ezzel szemben tízszer gyorsabban hasít a levegőben, és az utasok fele nem csatolja be magát. Aztán ha egy kis légörvénybe kerül a gép, a plafonba verik a fejüket.
Miért van hideg a repülőn? - Mindeig legyen nálunk egy pulóver, a gépen általában hideg van! Miért is? Az utastérben a hőmérsékletet a pilóták szabályozzák, a hűvösebb kabin ugyanis segíti azokat az utasokat, akik hajlamosak az ájulásra vagy a turbulencia során a rosszullétre.
Miért ne igyunk alkoholt? - Ha hosszú repülőutra indulunk, az első számú szabály, hogy sok vizet igyunk, mert a levegő kiszáríthatja a bőrt. Sokan az alkoholt választják, főleg azok, akik így szeretnék eloszlatni a feszültségüket, hiszen a repülőút nem mindenki számára kellemes. Az alkoholt azonban jobb kerülni amíg nem érkeztünk meg a szállásra, mert könnyen baj lehet belőle. A repülőgép levegője nem olyan, mint az otthoni, a kevesebb oxigén miatt a szervezet sokkal gyorsabban reagál az alkoholtartalomra.
Miért nem eszik ugyanazt a pilóták? Kellemetlen lenne tízezer méter magasban azzal szembesülni, hogy a repülőgépet irányító pilótákat leterítette egy ételmérgezés. Így a pilóta és a másodpilóta különböző ételeket kap, és nem is osztozhatnak az ételen, ezzel is csökkentve egy esetleges ételmérgezés kockázatát. Ha esetleg az egyik étellel baj lenne, akkor legyen valaki, aki biztonságosan leteszi a gépet.
Miért ízetlenek az ételek a repülőn? A több mint 10 ezer méter magasan a nagy nyomású légtérben az ízlelésünk jelentősen romlik, az ételek és az italok más ízűek a levegőben a légnyomáskülönbség miatt.
Oxigénmax, de mennyi ideig segít? Az oxigénmaszkok 15 percre elegendő oxigént biztosítanak, ez az idő bőven elegendő ahhoz, hogy vészhelyzet esetén a pilóta olyan magasságba süllyedjen a repülőgéppel, ahol már biztonságosan lehet lélegezni oxigénmaszk nélkül is.
Ajjaj, ha mindkét hajtőmű leáll - Nagyon kicsi az esély, hogy az összes hajtómű meghibásodjon, ettől függetlenül persze előfordulhat. Ilyen esetben is sikeresen landolhatunk, a mai repülőgépek többsége képes elvitorlázni a legközelebbi repülőtérig.
Melyik a veszélyesebb? A villám vagy a madár? Azt gondolnánk, hogy a villámlás jelenti a legnagyobb veszélyt egy repülőgépre nézve. A valóság ezzel szemben az, hogy több tucat repülőgépbe csap bele a villám anélkül, hogy az utasok egyáltalán tudomást szereznének erről. A madarak esetében viszont más a helyzet, a turbinába csapódó madarak képesek megsemmisíteni azt vagy akár tüzet is okozni. A repülőterek speciális zajgenerátorokkal, sólymokkal védekeznek a madarak ellen.