Napjainkra a repülés is általános dologgá vált, a világ egyik tájáról a másikra utazhatunk néhány óra leforgása alatt. Van aki imádja, van aki retteg tőle! Az biztos, hogy a repülés senki számára sem közömbös. 9 érdekes tény a repüléssel kapcsolatban, amire nem is gondoltál volna:
- Mindkét pilóta nem dőlhet ki az ételtől!
Kellemetlen lenne tízezer méter magasban azzal szembesülni, hogy a repülőgépet irányító pilótákat leterítette egy ételmérgezés. Így a pilóta és a másodpilóta különböző ételeket kap, és nem is osztozhatnak az ételen, ezzel is csökkentve egy esetleges ételmérgezés kockázatát. Ha esetleg az egyik étellel baj lenne, akkor legyen valaki, aki biztonságosan leteszi a gépet.
- A repülőn miért íztelen az étel?
Az étel hosszú utat jár be, mire a repülőn hozzánk kerül. A catering konyhájáról átszállítják a repülőhöz, ez a folyamat több órát vesz igénybe, főleg amikor a visszaútra szánt ételt is az eredeti kiinduló állomáson teszik be. Ráadásul, több mint 10 ezer méter magasan a nagy nyomású légtérben az ízlelésünk jelentősen romlik, az ételek és az italok más ízűek a levegőben a légnyomáskülönbség miatt.
A repülőgépek leggyakrabban egy beteg utas vagy kisebb műszaki hiba miatt szakítják meg útjukat, a komoly vészhelyzet szerencsére nagyon ritka.
- A kapitány az úr a fedélzeten!
A kapitánynak szinte korlátlan hatalma van, miután az ajtók bezárultak. A kapitány a levegőben élet és halál ura, aki, főleg az amerikai légitársaságok járatain egyetlen elhibázott mozdulatra bárkit gondolkodás nélkül eltávolíthat a gépről.
- 15 percre segít az oxigén maszk!
Az oxigénmaszkok 15 percre elegendő oxigént biztosítanak, ez az idő bőven elegendő ahhoz, hogy vészhelyzet esetén a pilóta olyan magasságba süllyedjen a repülőgéppel, ahol már biztonságosan lehet lélegezni oxigénmaszk nélkül is.
- Stewardess szeretnél lenni? Ezeknek az elvárásoknak kell megfelelni!
A légiutaskísérők munkája sokaknak álomszerű. Azonban, ha stewardessek szeretnénk lenni, kőkemény elvárásoknak kell megfelelni, és a nyelvtudás csak egy a sok közül. A stewardesseknek legalább 20 métert kell tudniuk úszni megállás nélkül, de van olyan légitársaság ahol legalább 50 métert. Megszabják a magasságra vonatkozó elvárást, 160-188 centi közé kell esni, továbbá a testtömeg indexnek is a normális kategóriába kell lenni. A tetoválás és testékszer tilos, még ennél is továbbmenve egyes társaságoknál csak olyan embert foglalkoztatnak, akinek nincs az arcán semmilyen anyajegy. A világ egyik legbiztonságosabb légitársaságánál a munkavállalói szerződésében az is szerepel, hogy ha egy alkalmazott a munkába állástól számított első öt éven belül terhes lesz vagy megházasodik, azonnali elbocsájtás a büntetése.
- A levegő tisztább, mint gondolnánk!
Az utastér levegője nem olyan piszkos, mint ahogy azt sokan hiszik. A levegőt a páratartalom csökkentése érdekében keringetik, de kórházi minőségű HEPA-szűrőn keresztül. Sokszor tisztább a repülőkön a levegő, mint a középületekben. Utazást követően a legtöbben nem attól betegszenek meg, amit belélegeznek, sokkal inkább attól, amit megfognak. Naivság lenne azt gondolni, hogy két út között a személyzetnek jut elég ideje kitakarítani a gépeket, csupán letörlik a nagyobb felületeket. Az étkezőtálca és az ülésállító gomb sincs tisztán tartva, a repülő szinte úszik a különböző bacilusok tengerében.
- Az ablaksötétítőt ezért kell felhúzni!
Azért kell feltolni az ablaksötétítőt, hogy a légiutaskísérők vészhelyzetben fel tudják mérni, melyik oldal jobb a kiürítéshez. Így fény is jut az utastérbe, ha kialszik a világítás, és az utasok könnyebben tudnak tájékozódni, hogy merre kell elhagyni a gépet.
Belegondolt már? Eszünkbe sem jut 130 km/órával száguldozni az autópályán úgy, hogy nem vagyunk bekötve. A repülő ezzel szemben tízszer gyorsabban hasít a levegőben, és az utasok fele nem csatolja be magát. Aztán ha egy kis légtölcsérbe ütköznek, a plafonba verik a fejüket.
- Ha mindkét hajtómű leáll…
Nagyon kicsi az esély, hogy az összes hajtómű meghibásodjon, ettől függetlenül persze előfordulhat. Ilyen esetben is sikeresen landolhatunk, a mai repülőgépek többsége képes elvitorlázni a legközelebbi repülőtérig.
- Mitől féljünk inkább: villám vagy madár?
Azt gondolnánk, hogy a villámlás jelenti a legnagyobb veszélyt egy repülőgépre nézve. A valóság ezzel szemben az, hogy több tucat repülőgépbe csap bele a villám anélkül, hogy az utasok egyáltalán tudomást szereznének erről. A madarak esetében viszont más a helyzet, közvetlen veszélyt is jelenthetnek. A turbinába csapódó madarak képesek megsemmisíteni azt vagy akár tüzet is okozni. A repülőterek speciális zajgenerátorokkal, sólymokkal védekeznek a madarak ellen.